Ακτοπλοϊκή σύνδεση Ιονίων Νήσων και Μεταφορικό Ισοδύναμο από τον Περιφερειάρχη

Συνέντευξη Τύπου για τα συμπεράσματα της Περιφέρειας Ιονίων Νήσων μετά το πρώτο, κοινό Συνέδριο της Ένωσης Περιφερειών Ελλάδας και της Κεντρικής Ένωσης Δήμων Ελλάδας, το μεταφορικό ισοδύναμο, το οποίο θα τεθεί σε πρώτη φάση σε ισχύ για νησιωτικές περιοχές της χώρας, ανάμεσα στις οποίες και τα Διαπόντια Νησιά από την 1η Ιουλίου 2018 και την ακτοπλοϊκή σύνδεση των Ιονίων Νήσων, παραχώρησε στα Μ.Μ.Ε. ο Περιφερειάρχης Ιονίων Νήσων Θεόδωρος Γαλιατσάτος, στην αίθουσα συνεδριάσεων της Περιφέρειας στις Αλυκές Ποταμού, στην Κέρκυρα.
Ο κ.Γαλιατσάτος αναφέρθηκε στην ιστορική σημασία που είχε η διοργάνωσή του, καθώς πραγματοποιήθηκε για πρώτη φορά από κοινού Συνέδριο της ΕΝΠΕ και της ΚΕΔΕ, με σημείο αιχμής την εύρεση κοινών θέσεων για το μέλλον της αυτοδιοίκησης στην Ελλάδα. Ωστόσο, όπως είπε, το Συνέδριο δεν πέτυχε το σκοπό του, διότι αλλοιώθηκε η εικόνα και οι στόχοι που αρχικώς είχαν τεθεί , καθώς αποτέλεσε βήμα για την προώθηση των θέσεων της αντιπολίτευσης απέναντι στην κυβέρνηση. «Αυτό το γεγονός ασφαλώς δε συμβάλλει στην αξιοπιστία των θεσμών και είναι ένα κακό προηγούμενο στη λειτουργία των ανώτερων θεσμών της αυτοδιοίκησης. Χάθηκε μια ευκαιρία για να μπορέσουμε πραγματικά να πατήσουμε πάνω σε μια στέρεη βάση κοινών αντιλήψεων στην αυτοδιοίκηση για την προοπτική της ίδιας της αυτοδιοίκησης στη χώρα και τη σχέση της με την κεντρική εξουσία», ανέφερε μεταξύ άλλων ο κ.Γαλιατσάτος επισημαίνοντας ότι το μεγαλύτερο μέρος του Συνεδρίου επικεντρώθηκε στο θέμα της αλλαγής του εκλογικού νόμου, βάσει του οποίου θα διεξαχθούν οι επόμενες αυτοδιοικητικές εκλογές.
«Ασφαλώς είναι ένα μεγάλο ζήτημα η προσπάθεια της κυβέρνησης να εγκαθιδρύσει την απλή αναλογική για τις αυτοδιοικητικές εκλογές αλλά δεν είναι το μόνο, ούτε το κύριο ζήτημα για τα προβλήματα της αυτοδιοίκησης», επισήμανε ο Περιφερειάρχης Ιονίων Νήσων, τονίζοντας ότι ο θεσμός της αυτοδιοίκησης στις υπόλοιπες ευρωπαϊκές χώρες έχει αποκτήσει έναν άλλο βαθμό εμπιστοσύνης σε σχέση με την κεντρική εξουσία της κάθε χώρας, καθώς απολαμβάνει περισσότερες χρηματοδοτήσεις και ελευθερίες στη διαχείριση των τοπικών και περιφερειακών υποθέσεων. Αναφορικά πάντως με το υπό δημοσίευση νομοσχέδιο για την αναθεώρηση του θεσμικού πλαισίου της αυτοδιοίκησης, τόνισε ότι στα πλαίσια του Συνεδρίου, ζητήθηκε από τον υπουργό Εσωτερικών Π.Σκουρλέτη να προχωρήσει άμεσα στη δημοσιοποίησή του, προκειμένου να υπάρχει ο απαιτούμενος χρόνος για τη δημόσια διαβούλευση. Όπως είπε το νομοσχέδιο πρέπει να αντιμετωπίσει μεταξύ άλλων και θέματα ελέγχου των αποφάσεων, αναφερόμενος στο ρόλο που διαδραματίζουν μέχρι σήμερα οι Αποκεντρωμένες Διοικήσεις στον έλεγχο των αποφάσεων των δημοτικών και περιφερειακών συμβουλίων και των Περιφερειαρχών , τονίζοντας ότι θα πρέπει να ακολουθηθεί ένα νέο μοντέλο, βάσει του οποίου ανεξάρτητες αρχές ανά Περιφέρεια θα ελέγχουν τις αποφάσεις των οργάνων της αυτοδιοίκησης. «Οι Αποκεντρωμένες Διοικήσεις ως ένα μόρφωμα ενδιάμεσης λειτουργίας πρέπει να καταργηθεί. Υπάρχουν πετυχημένα μοντέλα, όπως είναι το υπουργείο Παιδείας, το οποίο έχει την περιφερειακή του διάσταση», ανέφερε ο κ.Γαλιατσάτος.

Μεταφορικό Ισοδύναμο
Στη διαβούλευση που πραγματοποιήθηκε στο Υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, υπό τον Υπουργό Παναγιώτη Κουρουμπλή, τον Υφυπουργό Νεκτάριο Σαντορινιό, τον Γενικό Γραμματέα Αιγαίου και Νησιωτικής Πολιτικής, Γιάννη Γιαννέλλη Θεοδοσιάδη και το Γενικό Γραμματέα Ναυτιλίας Διονύση Τεμπονέρα και συμμετείχαν ο Περιφερειάρχης Ιονίων Νήσων, Θεόδωρος Γαλιατσάτος και εκπρόσωποι της Τοπικής Αυτοδιοίκησης Α και Β βαθμού των νησιών της Ελληνικής Επικράτειας, με αντικείμενο το σχέδιο νόμου που θα εισάγει στις νησιωτικές κοινωνίες την εφαρμογή του μέτρου του Μεταφορικού Ισοδύναμου, αναφέρθηκε κατά τη διάρκεια της Συνέντερυξης Τύπου στα Μ.Μ.Ε της Κέρκυρας ο Περιφερειάρχης Ιονίων Νήσων. Ο κ. Γαλιατσάτος επεσήμανε τη σημαντικότητα των εξελίξεων και τα ανταποδοτικά οφέλη που θα προκύψουν για τους νησιώτες των απομακρυσμένων μικρών νησιών, αλλά και τις εταιρείας που αποστέλλουν, ακτοπλοϊκά, τα εμπορεύματά τους, ενώ τόνισε ότι η θετική αυτή εξέλιξη ήταν αποτέλεσμα και των προτάσεων και χρόνιων δράσεων που έκανε η παράταξη «Ανάσα» της οποίας είναι επικεφαλής. «Αυτή η εξέλιξη είναι μία σημαντική στιγμή για τη νησιωτική Ελλάδα, είναι μία σημαντική στιγμή για την Περιφέρεια Ιονίων Νήσων και τα νησιά της, είναι μία σημαντική στιγμή για την ίδια τη δική μας την παράταξη, γιατί εμείς εξαρχής από το 2010 ως «Ανάσα» είχαμε θέσει στην προγραμματική μας θέση τα ζητήματα της εφαρμογής του Μεταφορικού Ισοδυνάμου. Έρχεται λοιπόν σήμερα η στιγμή όπου σε απάντηση και των δικών μας αιτημάτων και δράσεων, η Κυβέρνηση υλοποιεί αυτό το σημαντικό θέμα» είπε χαρακτηριστικά ο Περιφερειάρχης, ενώ επεξήγησε τις δύο φάσεις της εφαρμογής του Μεταφορικού Ισοδυνάμου.
«Το Μεταφορικό Ισοδύναμο θα εφαρμοστεί σε δύο φάσεις. Στη πρώτη φάση θα προσεγγιστεί το όλο ζήτημα στην υλοποίησή του, στο 2ο εξάμηνο του 2018, στην οποία περιλαμβάνονται και τα τρία μικρά νησιά της Περιφέρειας μας, τα Διαπόντια Νησιά. Στη δεύτερη φάση που θα είναι καθολική και θα ξεκινήσει, όπως εξαγγέλθηκε, από την 01.01.2019, με εξαίρεση τα μεγάλη νησιά, την Κρήτη, την Εύβοια και τη Λευκάδα που λόγω της προσέγγισής της με την ξηρά εξαιρείται από το Μεταφορικό Ισοδύναμο. Επομένως έχουμε μπροστά μας μία μικρή περίοδο όπου θα δούμε τα ζητήματα και τις διαστάσεις της εφαρμογής πως θα υλοποιηθούν. Είναι γεγονός ότι θα πρέπει να συνεκτιμηθεί πως υλοποιείται το Μεταφορικό Ισοδύναμο και πως ανταποκρίνεται το όλο σύστημα. Εάν πραγματικά θα παίρνουν οι πολίτες που ταξιδεύουν ή οι εταιρείες που μεταφέρουν εμπορεύματα τα χρήματα στην ώρα τους και στους λογαριασμούς τους και εντέλει ποια θα είναι αυτή η ελάφρυνση» είπε στη συνέντευξη τύπου ο Περιφερειάρχης ιονίων Νήσων και επεξήγησε: «Υπάρχει ο αλγόριθμος όπως είπε το Υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής πολιτικής που θα καθορίζει τη διαφορετική αντιμετώπιση για τα νησιά. Δηλαδή πιο μεγάλη θα είναι η ελάφρυνση για ένα κάτοικο της Ερείκουσας από ένα κάτοικο της Κέρκυρας. Όσο πιο απομακρυσμένο είναι το νησί από την ηπειρωτική Ελλάδα και όσο πιο μικρό είναι το νησί, τόσο πιο μεγάλη θα είναι η βοήθεια που θα παρέχεται. Τα χρήματα δεν θα έρχονται ως επιδότηση στον πλοιοκτήτη που κάνει την μεταφορά, αλλά θα κατατίθενται στους λογαριασμούς των επιβατών ιδιωτών και των εταιρειών» διευκρίνισε ο κ. Γαλιατσάτος.
Την ίδια ώρα ο Περιφερειάρχης αναφερόμενος στα νέα καθήκοντα της Γενικής Γραμματείας Αιγαίου και Νησιωτικής Πολιτικής που πλέον θα αφορούν και την υπόλοιπη νησιωτική Ελλάδα και ιδιαίτερα τα νησιά του Ιονίου, είπε: “Σήμερα προς απάντηση των αιτημάτων και των προσπαθειών μας, ήρθε η ώρα που γίνονται αυτά τα αιτήματα πράξη. Η Γενική Γραμματεία Αιγαίου και Νησιωτικής Πολιτικής, που εδρεύει στη Μυτιλήνη και μέχρι τώρα είχε ως αντικείμενο τα νησιά του Αιγαίου, αποκτά πλέον με νομοθετική τροποποίηση αντικείμενο για όλη τη νησιωτική Ελλάδα και τα Ιόνια Νησιά. Δηλαδή δεν είναι μόνο το ζήτημα της εφαρμογής του Μεταφορικού Ισοδυνάμου που εξαγγέλθηκε για πρώτη φορά στο Αναπτυξιακό Συνέδριο των Ιονίων Νήσων στην Κέρκυρα και έγινε δέσμευση του Πρωθυπουργού και υλοποιείται, έκτος λοιπόν τούτου, έχουμε και τη λειτουργία της Γενικής Γραμματείας Νησιωτικής Πολιτικής και Αιγαίου με αντικείμενο όλη τη νησιωτική Ελλάδα. Αυτές οι πολιτικές, όπως το Μεταφορικό Ισοδύναμο, που παλέψαμε χρόνια για να υιοθετηθούν , σταδιακά εισέρχονται σε ένα δρόμο θετικής αντιμετώπισης και υλοποίησης» είπε ικανοποιημένος από τις εξελίξεις ο Περιφερειάρχης ιονίων Νήσων.

Ακτοπλοϊκή σύνδεση νησιών του Ιονίου
Αναφορικά με την επικείμενη ακτοπλοϊκή γραμμή που θα ενώσει τα νησιά του Ιονίου, ο κ. Γαλιατσάτος ενημέρωσε τους δημοσιογράφους, ότι αναμένεται να ξεκινήσει άμεσα, ενώ διευκρίνισε πως είναι διαφορετική η εφαρμογή του Μεταφορικού Ισοδυνάμου και η επιδότηση των άγονων γραμμών. «Είμαστε στις τελευταίες διαδικασίες, για την υπογραφή από τον Υπουργό, της έναρξης λειτουργίας της ακτοπλοϊκής γραμμής που θα συνδέει τα Ιόνια νησιά το φετινό καλοκαίρι . Να επισημανθεί ότι είναι διαφορετική η εφαρμογή του Μεταφορικού Ισοδυνάμου και η επιδότηση των άγονων γραμμών. Οι άγονες γραμμές θα συνεχίσουν να υπάρχουν με την παρούσα μορφή και θα χρηματοδοτούνται ανάλογα με τις εκτιμήσεις που κάνει κάθε φορά το Υπουργείο για τις ανάγκες που διαμορφώνονται. Αυτή λοιπόν η γραμμή είναι από τις επιδοτούμενες άγονες γραμμές, ειδικά στο κομμάτι Παξοί -Λευκάδα για το οποίο δεν υπάρχει σήμερα ακτοπλοϊκή συγκοινωνία, ούτε υπήρχε τα προηγούμενα χρόνια και θα στηριχθεί με το συγκεκριμένο τρόπο. Στο τέλος του Οκτωβρίου όταν θα σταματήσει η λειτουργία της γραμμής θα κάνουμε τις εκτιμήσεις μας για το πως λειτούργησε, ποιες κατηγορίες πληθυσμού βοήθησε, αν ήταν παραγωγική η προσπάθεια, αν και κατά πόσο συνέβαλλε στην τοπική οικονομία και στη διακίνηση των επιβατών, που όπως εκτιμούμε θα συμβάλλει σε μεγάλο βαθμό. Κατόπιν σε συνεργασία με το Υπουργείο, θα ζητήσουμε να οριοθετηθεί εκ νέου η γραμμή, με τον ίδιο τρόπο ή με άλλη αντιμετώπιση. Το σίγουρό είναι ότι είναι απόλυτα θετικό το γεγονός της έναρξης της σύνδεσης των νησιών μας, ακτοπλοϊκά, μετά από το τόσα χρόνια αναμονής και προσδοκιών» είπε ο κ. Γαλιατσάτος.

Από το Γραφείο Τύπου της ΠΙΝ

Related Posts