Οι «ιδεομορφικές συλλήψεις» του Κώστα Ευαγγελάτου

Παρακολουθώντας από χρόνια τις ζωγραφικές δημιουργίες του Κώστα Ευαγγελάτου, θαυμάζω τη συνεχή εξέλιξη του οράματός του, που ο ταλαντούχος διττός δημιουργός – αυτόνομα ζωγράφος και ποιητής- κατορθώνει να ανανεώνει εκ των ένδον!
Δίχως, ο άξιος και εμπνευσμένος καλλιτέχνης να “δανείζεται” λύσεις και ενώ πεισματικά κωφεύει στις σύγχρονες, απατηλές σειρήνες των επάλληλων συρμών φέρνει πάντοτε σε πέρας την ουσιαστική, εγγενή ανανέωση των ερεθισμάτων του έτσι ώστε να μην απειθεί ποτέ στις αρχές και στα ιδανικά που έταξε εαυτόν απ’αρχής. Κατορθώνει, ο Ευαγγελάτος πάντοτε, να είναι δημιουργικά διαφορετικός και συγχρόνως, ο εαυτός του σε μια συνεχώς ανελισσόμενη τροχιά. Συνδετικός κρίκος στα έργα του: η ενορχηστρωμένη σε αυτά υπέρτατη αρμονία και σε χρώμα και σε ρυθμό, δεν μας απορροφά μόνο στη θέαση. Μας κατακλύζει με ανείπωτες έννοιες και μεταφυσικά σε υφή οράματα που μας εξοικειώνουν με τα μυστικά της υπέρτατης ενέργειας. Εκείνης που διέπει αλλά και ορίζεται από την κοσμογονία. Τόσο με τις εικαστικές του δημιουργίες όσο και με την ποίηση αυτή καθαυτή και γενικά τα εμπνευσμένα κείμενα του αλλά κυρίως με τον ίδιο τον τρόπο ζωής του , ο Κώστας αποδεικνύει ότι η έννοια της ακραιφνούς δημιουργίας είναι εγγεγραμμένη απ’ αρχής σε αυτό καθαυτό το DNA του.
Τα έργα που θα παρουσιαστούν στην ατομική του έκθεση στο Μουσείον της Πόλεως των Αθηνών ορίζουν και κατοικούν στην ουσία τον χώρο και δεν τον διακοσμούν, απλά. Πολυσήμαντη είναι η αρμονία που υποβάλλεται με έναν εξιδανικευμένο τρόπο από τα δύο γυναικεία γυμνά. Εξιδανίκευση που δεν αντιβαίνει αλλά τουναντίον ενισχύει όσο γίνεται πιο ποιητικά την αισθησιακή τους υπόσταση. Αισθησιακή, όμως είναι και η ενορχήστρωση του παντοδύναμου χρωματικού στοιχείου στον “Γαλαξία” όπως και στις άλλες ολοκληρωτικά αφηρημένες συνθέσεις του άξιου καλλιτέχνη. Αυτή, καθαυτή, η ενέργεια του σύμπαντος είναι ενορχηστρωμένη με τον πιο υποβλητικό και γι αυτό “ποιητικό” τρόπο στα έργα του Ευαγγελάτου, που θα επικοινωνούν διαχρονικά ακόμη και με τον λιγότερο εξοικειωμένο με την τέχνη θεατή.

Δρ Ντόρα Ηλιοπούλου-Ρογκάν
Ιστορικός της τέχνης-τεχνοκριτικός / Officier des Arts et Lettres

Related Posts

LEAVE A COMMENT

Make sure you enter the(*) required information where indicated. HTML code is not allowed