Ο Άρχων, επί Ανθρώπων άρχει, διά Νόμων άρχει, Ουκ Αεί άρχει

Καλοπροαίρετη Υπενθύμιση στους Άρχοντες που πρόσφατα ορκίσθηκαν διά στόματος Αγάθωνος του Αθηναίου, Ποιητή της Τραγικής Θεατρικής Ποιήσεως, του Ε΄προ Χριστού Χρυσού Αιώνα, και μαθητή του Σωκράτους.
Και μόνον ότι αναφέρονται σ’αυτόν, οι Αριστοφάνης, Πλάτων, και Αριστοτέλης, αξίζει να προσέξει κανείς τα λόγια του: «Ο Άρχων, επί Ανθρώπων άρχει, διά Νόμων άρχει, Ουκ Αεί άρχει». Δεν νομίζουμε ότι χρειάζεται οιαδήποτε επεξήγηση η ρήση είναι σαφής και ξεκάθαρη τόσο ώστε προϋποθέτει επίσης σαφείς, ξεκάθαρους και κυρίως έξυπνους αποδέκτες. Μόνον, για το «…δια νόμων άρχει…», να διευκρινήσουμε πως εννοείται, το διά δικαιοσύνης άρχειν· διά της ουσίας δηλαδή κ όχι διά της ψυχρής ερμηνείας, του νόμου. Στον Αγάθωνα οφείλεται ότι προκλήθηκε και το εξής, επίσης παγκόσμιου ενδιαφέροντος γεγονός.
Όταν στα 416 π.Χ., η Τραγωδία του νίκησε στους Δραματικούς Αγώνες, της Θρησκευτικής Εορτής των Ληναίων, την επομένη διοργάνωσε γιά την νίκη του συμπόσιο, με παρακαθήμενους τους Σωκράτη, Αλκιβιάδη, Αριστοφάνη, Παυσανία, Ερυξίμαχο, Φαίδρο, Αριστόμαχο, και φυσικά Αγάθωνα· η συζήτηση των οποίων απετέλεσε το διάσημο και οικουμενικό «Συμπόσιον» το οποίο μας παραδίδει ο Πλάτων. Εδώ ταιριάζει αυτό που λέει ο Γκαίτε… Nicht essen, trotz krumel, die aus der Geistigen Abendessen von Griechen gallen… Δεν τρώμε, παρά από τα ψίχουλα, που πέφτουν από το Πνευματικό Δείπνο των Ελλήνων… Η αξία του Αγάθωνος, κρίνεται και από το ότι κλήθηκε στα 405 π.Χ. στην Πέλλα, γιά να διδάξει τις τραγωδίες του· όπως προηγουμένως είχε κληθεί ο ίδιος ο εκ των στυλοβατών δημιουργών του Ελληνικού, Παγκοσμίου, Θεάτρου, Ευριπίδης. Αμφότεροι μάλιστα οι Ποιητές αυτοί, ετελεύτησαν στην Πέλλα. Στην εικόνα που επισυνάπτεται, παριστάνεται ο Αγάθων, σε ζωγραφική λεπτομέρεια από τον πίνακα του Anselm Feuerbach, “Der Rlato’s Symposium”.

Γεώργιος Κακής Κωνσταντινάτος
Ηθοποιός Σκηνοθέτης Εικαστικός

Related Posts

LEAVE A COMMENT

Make sure you enter the(*) required information where indicated. HTML code is not allowed