Ο… ευγενικά εκνευρισμένος Αντιδήμαρχος, Διονύσης Μινέτος, απαντά στην κα Φράγκου αναφορικά με το Masterplan του Εμπορικού Λιμανιού Αργοστολίου

Ομολογώ ότι με ξένισε και με εξέπληξε δυσάρεστα η πρόσφατη, σφοδρή επίθεση της κας Φράγκου προς στο Δήμαρχο Αργοστολίου. Tα τεκταινόμενα γύρω από το Master Plan του λιμένα της πόλης μα,ς αλλά και της πολιτικής απόφασης για τη μεταφορά του εμπορικού λιμένα στις πρώην εγκαταστάσεις της ΔΕΗ φαίνεται ότι έχουν δημιουργήσει παράξενα απόνερα προς διάφορες κατευθύνσεις.
Νομίζω ότι δεν είναι πολύ συνηθισμένο να βλέπει κανείς ιδιωτικά μελετητικά γραφεία να πολιτικολογούν και να επιτίθενται εναντίον αιρετών. Είναι άγραφος νόμος της αγοράς ότι κάθε σοβαρό και αμερόληπτο μελετητικό γραφείο που κάνει σωστά την δουλειά του – όταν βέβαια δεν εξυπηρετεί συγκεκριμένα συμφέροντα και στοχεύσεις τρίτων – απευθύνεται δημόσια χρησιμοποιώντας αμιγώς τεχνοκρατικό λόγο και δεν επιδίδεται σε πολιτικές ακροβασίες και φραστικές και νοητικές παραδοξότητες χρησιμοποιώντας ως προπέτασμα καπνού την δήθεν υπεράσπιση της «τιμής» και της υπόληψής του. Διότι, αγαπητή κ. Φράγκου «η τιμή, τιμή δεν έχει και χαρά στον που την έχει». Απλά, δεν επιτρέπεται να εμπλέκονται οι Μελετητές σε πολιτικούς διαξιφισμούς και πολιτικές κόντρες. Οι πολιτικοί καβγάδες είναι για τους αιρετούς και τους ενεργούς πολίτες από την εποχή της Εκκλησίας του Δήμου στην Αρχαία Αθήνα και όχι για τους μελετητές που αμείβονται με χρήματα των φορολογούμενων δημοτών Αργοστολίου.
Ενώ λοιπόν, όπως μας λέει η κ. Φράγκου, από την αρχή είχε όλη την καλή διάθεση να ενημερώσει το Δήμο και την τοπική κοινωνία για τους σχεδιασμούς που κάνει για το θαλάσσιο μέτωπο της πόλης μας, αυτό δεν κατέστη δυνατόν γιατί ποτέ δεν την προσκαλέσαμε να παρουσιάσει το σχέδιό της. Εμμέσως πλην σαφώς, η κα Φράγκου μας λέει ότι από το έτος 2016 που ανέλαβε την εκπόνηση της Μελέτης του Master Plan, όλες οι Δημοτικές Αρχές, τα Επιμελητήρια, οι Εμπορικοί σύλλογοι, οι σύλλογοι των ξενοδόχων και οι σύλλογοι των λοιπών τουριστικών καταλυμάτων, οι αλιείς, οι απλοί επαγγελματίες τις πόλεις, οι ταξιτζήδες, οι μεταφορείς, ενώ γνώριζαν ότι γινόταν Master Plan για το λιμάνι Αργοστολίου, απλά αδιαφόρησαν. Και όλα αυτά παρά την ευρεία δημοσιότητα που είχε πάρει η εκπόνηση του σχεδίου αφού τα τελευταία χρόνια, κάθε μέρα όλες οι τοπικές ιστοσελίδες, οι εφημερίδες και τα ραδιόφωνα διαφήμιζαν καθημερινά την εκπόνηση του Master Plan.
Ας αφήσουμε όμως τις αστειότητες και ας μιλήσουμε σοβαρά. Η αλήθεια είναι ότι η κα Φράγκου επέλεξε συνειδητά να δουλέψει αθόρυβα, ήρεμα, σιωπηλά, μακριά από τα φώτα της δημοσιότητας, χωρίς ευρεία διαβούλευση, χωρίς να χρειάζεται να ενημερώνει κανέναν τοπικό παράγοντα ή απλό πολίτη για τις επιλογές της στο λιμάνι του Αργοστολίου παρά ίσως μόνο να . αναφέρετε σε όσους είχε επιλέξει η ίδια να αναφέρεται. Τα περί συμβατικών υποχρεώσεων και θεσμικού πλαισίου εκπόνησης των μελετών τα οποία επικαλείται δεν αντέχουν κριτικής. Η υποχρέωση της διαβούλευσης με την κοινωνία σε μια Δημοκρατία είναι θεσμοθετημένη και προκύπτει μέσα από πολυάριθμα νομοθετήματα.
Κατά τα άλλα, το προτεινόμενο σχέδιο είναι ωφέλιμο για την κοινωνία του Αργοστολίου και θα μας κάνει (ακούστηκε και αυτό!!) Γαλλική Ριβιέρα (sic). Έχοντας στο μυαλό μας ότι πολλά Λιμάνια Εθνικής Σημασίας στο άμεσο μέλλον θα ιδιωτικοποιηθούν (δεν είμαι κατά των σωστών ιδιωτικοποιήσεων) και ότι η Διοίκηση της Λιμενικής Ζώνης θα φύγει σύντομα από τους Δήμους και τα Δημοτικά Λιμενικά Ταμεία για να περάσει στο ιδιωτικό τομέα, ας δούμε μερικές από τις άριστες επιλογές των αρίστων μελετητών του άριστου μελετητικού γραφείου της κ. Φράγκου.
Μια από τις άριστες επιλογές της κας Φράγκου είναι ότι ολόκληρη η ζώνη πίσω από την Κεντρική Αγορά, από το Rock Cafe μέχρι το κλειδαράδικο του Παπαδάτου, θεσμοθετείται και μετατρέπεται σε ζώνη Ανεφοδιασμού Σκαφών με Καύσιμα!!! Τρομάξαμε να ευπρεπίσουμε την περιοχή πίσω από την Αγορά για να γίνει χώρος περιπάτου και όλοι περιμέναμε ότι στο άμεσο μέλλον θα άνοιγαν ζαχαροπλαστεία, καφετέριες, ψαροταβέρνες και άλλες ψυχαγωγικές χρήσεις εκεί. Όλοι περιμέναμε ότι ο δημότης και ο επισκέπτης της πόλης περπατώντας πίσω από την Κεντρική Αγορά θα μπορούσε να απολαύσει επιτέλους τη μυρωδιά της θάλασσας, την μυρωδιά του φρεσκοψημένου καφέ από τις καφετέριες, την μυρωδιά του καβουρδισμένου αμύγδαλου των προφιτερόλ από τα ζαχαροπλαστεία, τον τηγανητό γαύρο από τις ψαροταβέρνες. Αντ’ αυτού, η κ. Φράγκου θεωρεί καλύτερο ο δημότης και ο επισκέπτης να απολαμβάνουν την μυρωδιά από το βενζόλιο, τις μερκαπτάνες, τα σουλφίδια, το ακετυλένιο και ότι άλλο κορεσμένο ή ακόρεστο υδρογονάνθρακα έχει ο «μαύρος χρυσός».
Αλήθεια, πώς θα μεταφέρονται όλοι αυτοί οι τόνοι των καυσίμων πίσω από την Κεντρική Αγορά; Με βυτιοφόρα; Θα τραβηχτούν μάνικες και λάστιχα πάνω από το γουλόστρωτο; Θα γίνει εκσκαφή για να περάσουν κάτω από το γουλόστρωτο; Η τροφοδοσία με καύσιμα των σκαφών θα είναι μια πολύ επικερδής δραστηριότητα για τον ιδιώτη που θα διοικεί τη Ζώνη Λιμένος. Δεν νομίζω όμως να είναι επικερδής και ωφέλιμη στο σημείο εκείνο, για τον μέσο δημότη της πόλης του Αργοστολίου. Ο καφές, το προφιτερόλ και ο γαύρος δεν συμβαδίζουν με το μαζούρτ και την αμόλυβδη βενζίνη. Άλλα όνειρα είχαμε εμείς. Δεν έφτανε η ανάπτυξη που μας φέρνει το έγκριτο γραφείο της κας Φράγκου με την μετατροπή του χώρου πίσω από Κεντρική Αγορά σε ένα απέραντο βενζινάδικο με βυτιοφόρα να πηγαινοέρχονται γεμάτα καύσιμα, αλλά επιπλέον χωροθετεί και το σταθμό των υδροπλάνων σε αυτή την περιοχή. Ειδικότερα, προτείνει το μπάζωμα της θάλασσας μπροστά από το χώρο που βγάζουν σήμερα τραπέζια το Ristretto και το Κ63 και εκεί δημιουργείται ένας χώρος με 14 θέσεις στάθμευσης για ΤΑΧΙ !!! και στο βάθος μια προβλήτα για να δένουν τα υδροπλάνα. Άραγε πώς θα φθάνουν τα υδροπλάνα μέχρι το σημείο εκείνο;
Τα υδροπλάνα χρειάζονται πεδίο (θαλάσσιο διάδρομο) απογείωσης και προσγείωσης (προσθαλάσσωσης και αποθαλάσσωσης). Όταν υπάρχουν δύο ή τρία κρουαζιερόπλοια αρόδου μέσα στο λιμάνι τον Ιούλιο και τον Αύγουστο, τι θα γίνεται; Πώς θα περνάνε τα υδροπλάνα για να πάνε πίσω από την Αγορά; Πώς θα απογειώνονται πίσω από την Αγορά; Θα κάνουν σλάλομ ανάμεσα στα κρουαζιερόπλοια και τις λάντζες; Εκτός και αν έχουν κατασκευαστεί υδροπλάνα κάθετης προσγείωσης και απογείωσης και δεν το γνωρίζω. Αλήθεια, δεν θα επικρατήσει χάος μέσα στο λιμάνι με την συγκεκριμένη χωροθετική επιλογή;
Και το σοβαρότερο. Στο λιμάνι τριγυρίζουν πάνω από 100 καταγεγραμμένες χελώνες caretta caretta καθημερινά το καλοκαίρι που σημειωτέων είναι και προστατευόμενο είδος. Όταν τα υδροπλάνα αναπτύσσουν ταχύτητα πάνω στη θάλασσα για να απογειωθούν, δεν θα χτυπάνε τις χελώνες; Ο θόρυβος, η φασαρία και όλος αυτός ο κακός χαμός που κάνουν οι έλικες των υδροπλάνων, δεν θα τρομάζουν τις χελώνες; Δεν υπάρχει κίνδυνος να φύγουν οι χελώνες από το λιμάνι; Γιατί η Ειδική Περιβαλλοντική Μελέτη του Master Plan που η κ. Φράγκου συντάξατε, δεν αναφέρει τίποτε απολύτως για τις ενδεχόμενες αρνητικές επιπτώσεις της δραστηριότητας των υδροπλάνων στον πληθυσμό του προστατευόμενου είδους της χελώνας caretta caretta ούτε επίσης προτείνει μέτρα αντιμετώπισης των επιπτώσεων; Γιατί αποκρύπτει ένα τόσο σοβαρό περιβαλλοντικό ζήτημα;
Οι χελώνες είναι πλέον μέρος της ταυτότητας της πόλης του Αργοστολίου. Δεκάδες χιλιάδες φωτογραφίες και βίντεο κάθε καλοκαίρι με τις χελώνες ανεβαίνουν από τους τουρίστες στα κοινωνικά μέσα δικτύωσης και διαφημίζουν την ποιότητα του φυσικού περιβάλλοντος στην πόλη του Αργοστολίου και στο νησί μας στα πέρατα του κόσμου. Σε καμία περίπτωση δεν θέλουμε να το χάσουμε αυτό. Βοηθάει την προβολή του τόπου μας, βοηθάει το τουριστικό μας προϊόν, βοηθάει την οικονομία του νησιού μας. Το Twin Otter DHC-6 της Hellenic Seaplanes είναι ο βασικός τύπος υδροπλάνου σήμερα στη Ελλάδα και μπορεί να μεταφέρει maximum 19 επιβάτες. Όπως αβίαστα καταλαβαίνει και ο πλέον αδαής από εμάς, αυτή η «μπίζνα» με τα υδροπλάνα θα φέρνει στο Αργοστόλι 500 με 1.000 άτομα το χρόνο τη στιγμή που από το αεροδρόμιο κατεβαίνουν κάθε σεζόν 350 χιλιάδες επισκέπτες, από τα κρουαζιερόπλοια 400 χιλιάδες επισκέπτες και από όλα τα καράβια της ακτοπλοΐας μας αρκετές εκατοντάδες χιλιάδες επισκέπτες.
Επομένως, κάθε δρομολόγιο με υδροπλάνο χωράει 3 – 4 οικογένειες και αυτό είναι όλο. Τι όφελος θα πρέπει να περιμένουμε ότι θα δημιουργήσει για την οικονομία του νησιού αυτή η δραστηριότητα; Το όφελος είναι να αυξηθεί το τοπικό εισόδημα της πόλης του Αργοστολίου κατά 0,0000001%. Αυτή θα είναι η θετική επίδραση των υδροπλάνων στην οικονομία μας. Αξίζει τον κόπο μπροστά στις ενδεχόμενες επιτώσεις; Και αλήθεια, γιατί πάνω στο μπάζωμα της θάλασσα η κ. Φράγκου θεσμοθετεί 14 θέσεις για ΤΑΧΙ μπροστά από τα τραπεζοκαθίσματα του Ristretto και του Κ63; Χρειάζονται 14 ΤΑΧΙ για να μεταφέρουν τους 19 επιβάτες του υδροπλάνου όποτε και όταν αυτό είναι γεμάτο; Ακατανόητα πράγματα. Ας φύγουμε όμως πίσω από την Κεντρική Αγορά και ας πάμε παραδίπλα, στην περιοχή μπροστά από την ALPHA BANK μέχρι το εστιατόριο του Σκλαβουνάκη. Εκεί λοιπόν, σε όλο το μέτωπο προβλέπεται Τμήμα MEGA & LUXERY YACHTS. Ωραία. Καμία αντίρρηση. Το θέλουμε. Όμως είναι ανάγκη να γεμίσετε όλο το μέτωπο με YACHTS;
Γιατί από το ύψος της οδού Βύρωνος μέχρι το Rock Cafe να μην διατηρηθεί μια μικρή ζώνη για τα παραδοσιακά αλιευτικά σκάφη και τις βάρκες που πουλάνε ψάρια σήμερα; Αν πάτε εκεί το καλοκαίρι στις 11:00 το πρωί θα δείτε ότι με δυσκολία μπορείτε να περπατήσετε στο πεζοδρόμιο. Η περιοχή είναι πόλος έλξης εκατοντάδων τουριστών που πηγαίνουν να δουν τις ψαρόβαρκες και τις χελώνες που μαζεύονται εκεί. Το σκηνικό αυτό είναι μέρος της ταυτότητας της πόλης μας, αρέσει στους επισκέπτες μας, είναι μέρος του τουριστικού μας προϊόντος, γιατί να το χαλάσουμε; Για ποιο λόγο; Για να στριμώξουμε 5-6 επιπλέον YACHTS εκεί; Θα μας σώσουν οικονομικά 5 κότερα παραπάνω; Δεν νομίζω. Χρειάζεται ένα μέτρο σε όλα τα πράγματα. Όχι υπερβολές.
Το ζήτημα αυτό έχει μελετηθεί επαρκώς στη διεθνή βιβλιογραφία της επιστήμης της αστικής και της περιφερειακής ανάπτυξης. Θα έπρεπε να γνωρίζεται από τη διεθνή βιβλιογραφία της επιστήμης σας κ. Φράγκου, ότι παρόμοιες επιλογές απομάκρυνσης των παραδοσιακών δραστηριοτήτων πώλησης αλιευμάτων από βάρκες εφαρμόστηκαν σε πολλές ευρωπαϊκές, μεσογειακές παράκτιες πόλεις τις προηγούμενες δεκαετίες στην Ιταλία, στην Ισπανία και αλλού. Οι επιλογές αυτές, με το πέρασμα του χρόνου, αποδείχθηκε ότι ήταν επιζήμιες για την εικόνα των πόλεων αυτών καθώς αλλοίωναν την ταυτότητα και ελκυστικότητά τους. Δεν είναι δε, λίγες οι περιπτώσεις παράκτιων ευρωπαϊκών πόλεων όπου έγινε ανασχεδιασμός των χρήσεων του θαλάσσιου μετώπου και οι Αρχές επανέφεραν αυτές τις δραστηριότητες στην παλαιά τους θέση. Εμείς, γιατί να πέσουμε στην ίδια παγίδα και να κάνουμε το ίδιο λάθος;
Πάμε τώρα και στο χώρο του Λιμεναρχείου στον οποίο το Εμπορικό Λιμάνι όχι μόνο μένει αμετακίνητο αλλά αναβαθμίζεται κιόλας, σύμφωνα πάντα με την μελέτη της κ. Φράγκου. Όχι μόνο δεν προβλέπεται να σταματήσει η φόρτωση χύδην φορτίων στόκου στο κεντρικότερο σημείο της πόλης, όχι μόνο δεν προβλέπεται να ανακουφιστεί η πόλη από τις νταλίκες που κατεβαίνουν από τις οδούς Λάσσης, Χαροκόπου και Μομφεράτου, αλλά προστίθενται και άλλα φορτία και στο Λιμάνι και στο οδικό δίκτυο της πόλης. Γυρίζουμε δηλαδή 100 χρόνια πίσω, αντί να κοιτάξουμε στο μέλλον.
Εδώ, οι σελίδες 4-80 και 4-81 της Μελέτης της κ. Φράγκου είναι αποκαλυπτικές. Ξεδιπλώνονται τα όνειρα του Μελετητικού γραφείου για την περιοχή του Λιμεναρχείου και για την πόλη γενικότερα. Προβλέπεται λοιπόν μεταφορά: «φορτίων μέσω φορτηγών πλοίων υπό μορφή υγρού και ξηρού φορτίου, καυσίμων, γενικού φορτίου και φορτίου μέσω πλοίων της ακτοπλοΐας, δηλαδή φορτίο Ro-Ro (σελ. 4-80)». Προβλέπεται: «Δεν προτείνεται η αγορά και εγκατάσταση σταθερού εξοπλισμού για το Εμπορικό Τμήμα του Λιμένα. Προτείνεται η αγορά κινητού εξοπλισμού, αποτελούμενου από τα ακόλουθα αυτοκινούμενα οχήματα: Δύο περονοφόρα (clarks), ένας (1) αυτοφερόμενος τηλεσκοπικός γερανός ικανότητας 80tn τουλάχιστον, ένα (1) φορτοτάκι, Ταινιόδρομος χύδην φορτίων (σελ. 4-81)». Προβλέπεται: «Φορτοεκφόρτωση καυσίμων και επικίνδυνων φορτίων (σελ. 4-81)».
Αλήθεια, είναι ανάγκη να γίνεται η τροφοδοσία του νησιού με καύσιμα και επικίνδυνα φορτία μέσα από την καρδιά της πόλης του Αργοστολίου; Είναι πρόοδος αυτό; Τα βυτιοφόρα από και προς το Λιμεναρχείο δεν θα επιβαρύνουν το κυκλοφοριακό της πόλης; Είναι αναβάθμιση της πόλης να περνάνε στη 1 το πρωί βυτιοφόρα με καύσιμα από την Παραλιακή οδό Αντώνη Τρίτση και από την Λεωφόρο Βεργωτή; Δεν θα τρίζουν τα τζάμια των ξενοδοχείων και των κατοικιών; Τι να πει κανείς; Σίγουρα η διακίνηση όλων αυτών των φορτίων θα αυξήσει τον τζίρο της εταιρείας που θα εκμεταλλεύεται το Λιμάνι, όμως είμαι σίγουρος ότι θα βλάψει το μέσο Αργοστολιώτη κάτοικο και επιχειρηματία. Είναι καλύτερα το Εμπορικό Λιμάνι να φύγει μέσα από τον ιστό της πόλης. Θα σταματήσω εδώ και δεν θα αναφερθώ σε πολλές άλλες αμφιλεγόμενες επιλογές του προτεινόμενου Master Plan όπως είναι η επανακατασκευή του καρνάγιου στο Μαϊστράτο και διάφορα άλλα.
Θα ήθελα μόνο να πω, με όλο τον σεβασμό, στην κα Φράγκου ότι εδώ στο Αργοστόλι είμαστε ευγενικοί άνθρωποι, δεν δαγκώνουμε. Αυτό που λέμε είναι ότι υπάρχει η ανάγκη να ανταλλάξουμε απόψεις για το πώς η κάθε πλευρά βλέπει το μέλλον του θαλασσίου μετώπου και συνολικά της πόλης του Αργοστολίου, αυτό που λέμε είναι ότι χρειάζεται διαβούλευση. Πιστεύουμε ότι το μελετητικό γραφείο της κ. Φράγκου είναι ένα από τα κορυφαία στη χώρα και γνωρίζουμε ότι κατάφερε να της ανατεθεί η Μελέτη κατόπιν ανοιχτής διαγωνιστικής διαδικασίας. Αφού λοιπόν πήρε τη δουλεία με την αξία της, δεν χρωστάει σε κανέναν και μπορεί απερίσπαστη να σχεδιάσει ένα καλύτερο μέλλον για το Αργοστόλι. Για να σεβαστεί κάποιος την τιμή και την υπόληψη του γραφείου σας κ. Φράγκου πρέπει πρώτα να αποδείξετε εσείς η ίδια ότι σέβεστε το γραφείο σας, την μελετητική ανεξαρτησία σας και την αδιαμφισβήτητη επιστημονική σας επάρκεια.

Διονύσιος Μινέτος
Phd Μηχανικός Χωροταξίας, Πολεοδομίας & Περιφερειακής Ανάπτυξης
MSc Coastal Zone Management
BSc Μηχανικός Χωροταξίας, Πολεοδομίας & Περιφερειακής Ανάπτυξης
BSc Επιστημών Περιβάλλοντος

Related Posts

LEAVE A COMMENT

Make sure you enter the(*) required information where indicated. HTML code is not allowed