31 Ιανουαρίου 1996, η τραγική νύχτα των Ιμίων

Η κρίση των Ιμίων ξεκίνησε ανήμερα των Χριστουγέννων του 1995 και κορυφώθηκε με τρόπο τραγικό, μια ημέρα σαν σήμερα. Η Ελλάδα θρηνεί την απώλεια τριών αξιωματικών του Πολεμικού Ναυτικού και η Τουρκία πανηγυρίζει την επιβολή γκρίζων ζωνών στο Αιγαίο.
Όταν ανήμερα των Χριστουγέννων του 1995 Το τουρκικό φορτηγό πλοίο «Φιγκέν Ακάτ» προσαράζει σε αβαθή ύδατα κοντά στην Ανατολική Ίμια και εκπέμπει σήμα κινδύνου, κανείς δεν μπορούσε να φανταστεί πως περίπου ένα μήνα αργότερα η κρίση που λίγο έλειψε να πυροδοτήσει έναν πόλεμο ανάμεσα σε Ελλάδα και Τουρκία θα κορυφωνόταν με τρόπο τραγικό. Μια ημέρα σαν σήμερα, στις 31 Ιανουαρίου 1996, την ώρα που η χώρα κρατούσε την ανάσα της ένα ελικόπτερο του Πολεμικού Ναυτικού πραγματοποιούσε την τελευταία του πτήση πάνω από τις βραχονησίδες. Κάτω από άγνωστες, ακόμα και σήμερα, συνθήκες, κατάπεσε και παρέσυρε στο θάνατο τρεις Έλληνες αξιωματικούς. Τον υποπλοίαρχο Χριστόδουλο Καραθανάση, τον υποπλοίαρχο Παναγιώτη Βλαχάκο και τον αρχικελευστή Έκτορα Γιαλοψό.

Το χρονικό της κρίσης των Ιμίων
Στις 25 Δεκεμβρίου 1995 Το τουρκικό φορτηγό πλοίο «Φιγκέν Ακάτ» προσαράζει σε αβαθή ύδατα κοντά στην Ανατολική Ίμια και εκπέμπει σήμα κινδύνου. Ο πλοίαρχός του αρνείται βοήθεια από το Λιμενικό, υποστηρίζοντας ότι βρισκόταν σε τουρκική περιοχή και ότι οι μόνες αρμόδιες είναι οι αρχές της χώρας του. Την επόμενη ημέρα Το Λιμεναρχείο Καλύμνου ενημερώνει το Υπουργείο Εξωτερικών και αυτό με τη σειρά του το Τουρκικό Υπουργείο Εξωτερικών ότι αν δεν παρέμβει ρυμουλκό, το τουρκικό πλοίο θα κινδυνεύσει. Στις 27 Δεκεμβρίου το Τουρκικό Υπουργείο Εξωτερικών ενημερώνει την ελληνική πρεσβεία ότι, ανεξαρτήτως του ποιος θα ανελάμβανε τη διάσωση του πλοίου, υπήρχε θέμα γενικότερα. Την επόμενη, δύο ελληνικά ρυμουλκά αποκολλούν το τουρκικό φορτηγό και το οδηγούν στο λιμάνι Κιουλούκ της Τουρκίας. Το πρωί της ίδιας μέρας ένα τουρκικό μαχητικό αεροσκάφος συντρίβεται στα ελληνικά χωρικά ύδατα, στην περιοχή της Λέσβου, ύστερα από εμπλοκή με ελληνικά μαχητικά. Με ελληνική βοήθεια, ο Τούρκος πιλότος διασώζεται. Το Τουρκικό Υπουργείο Εξωτερικών εκμεταλλεύεται την κατάσταση και επιδίδει ρηματική διακοίνωση στο αντίστοιχο ελληνικό, στην οποία αναφέρεται ότι οι βραχονησίδες Ίμια είναι καταχωρισμένες στο κτηματολόγιο Μουγκλά του νομού Μπουντρούμ (Αλικαρνασσού) και ανήκουν στην Τουρκία. Το ελληνικό Υπουργείο Εξωτερικών απαντά με καθυστέρηση, στις 9 Ιανουαρίου, απορρίπτοντας τη διακοίνωση. Στις 26 Ιανουαρίου ξεσπά η κρίση της σημαίας. Ο δήμαρχος Καλύμνου πηγαίνει στα Ίμια και υψώνει την Ελληνική σημαία. Την επόμενη ημέρα Τούρκοι δημοσιογράφοι πηγαίνουν και αφού κατεβάσουν την ελληνική σημαία, υψώνουν την Τουρκική. Στις 28 Ιανουαρίου περιπολικό του Πολεμικού Ναυτικού «Αντωνίου» κατεβάζει την τουρκική σημαία και υψώνει την ελληνική. Το βράδυ Έλληνες βατραχάνθρωποι αποβιβάζονται στη Μεγάλη Ίμια, χωρίς να γίνουν αντιληπτοί από τα παραπλέοντα εκεί τουρκικά πολεμικά.

Ο θάνατος των τριών αξιωματικών
Η ατμόσφαιρα, πλέον, μυρίζει μπαρούτι και οι δύο χώρες βρίσκονται πλέον στα πρόθυρα του πολέμου. Η θαλάσσια περιοχή γύρω από τις βραχονησίδες έχουν γεμίσει πολεμικά πλοία και των δυο χωρών και οι στρατιώτες που επιβαίνουν σε αυτά βρίσκονται με το χέρι στην σκανδάλη. Οι προσπάθειες για διπλωματική διευθέτηση του ζητήματος πέφτουν στο κενό. Τα μεσάνυχτα της 31 Ιανουαρίου ξεκινάει έκτακτη σύσκεψη στο γραφείο του πρωθυπουργού Κώστα Σημίτη. Κάτι λιγότερο από δυο ώρες αργότερα στο ΓΕΕΘΑ καταφθάνουν πληροφορίες ότι Τούρκοι κομάντος αποβιβάζονται στη Μικρή Ίμια. Περίπου στις 04:30 ελικόπτερο του Ελληνικού Πολεμικού Ναυτικού απονηώνεται, κάτω από άσχημες καιρικές συνθήκες, από τη φρεγάτα «Ναυαρίνο» για να επιβεβαιώσει την πληροφορία. Είκοσι λεπτά αργότερα το πλήρωμα αναφέρει ότι εντόπισε περίπου 10 Τούρκους κομάντος με τη σημαία τους. Δίνεται εντολή να επιστρέψει στη βάση του κι ενώ πετά μεταξύ των βραχονησίδων Πίτα και Καλόλιμνος αναφέρει βλάβη και χάνεται από τα ραντάρ. Αργότερα θα ανασυρθούν νεκροί ο υποπλοίαρχος Χριστόδουλος Καραθανάσης, ο υποπλοίαρχος Παναγιώτης Βλαχάκος και ο αρχικελευστής Έκτορας Γιαλοψός. Σχετικά με τις αιτίες πτώσης του ελικοπτέρου έχουν διατυπωθεί διάφορες απόψεις. Η επίσημη άποψη του ελληνικού κράτους ήταν ότι το σκάφος κατέπεσε λόγω κακοκαιρίας και απώλειας προσανατολισμού του πιλότου. Ακόμα και σήμερα, ωστόσο, υπάρχουν πολλοί που ισχυρίζονται ότι οι Τούρκοι ήταν αυτοί που κατέρριψαν το ελικόπτερο και ότι το γεγονός αποκρύφτηκε με την παρέμβαση ξένων δυνάμεων προκειμένου να μην οδηγηθούν οι δυο χώρες σε πόλεμο. Στις 6 το πρωί οι Αμερικανοί αναγκάζουν Ελλάδα και Τουρκία να αποδεχθούν το δόγμα «No ships, no troops, no table-flags» («όχι πλοία, όχι στρατιώτες, όχι σημαίες) προκειμένου να εκτονωθεί η κατάσταση. Μέχρι το μεσημέρι τα πλοία, οι στρατιώτες και οι σημαίες είχαν αποσυρθεί από τα Ίμια.

Related Posts

LEAVE A COMMENT

Make sure you enter the(*) required information where indicated. HTML code is not allowed